Knowledge Hub > All News

  1. Capture.JPG
      Insight

    Hoe werkt Nestlé samen met start-ups?

    • 04-06-18

    If you can’t beat them, join them. Tijdens de UBA Trends Day pleitte Joseph Jaffe, onbetwiste leider op het vlak van innovatiemarketing, voor een samenwerking met start-ups. Volgens hem hebben grote bedrijven er baat bij om te denken als een start-up, om de technologie te omarmen. Zij zijn niet bang om te falen en bij te sturen, werken over silo’s heen en zijn agile.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe werkt Nestlé samen met start-ups?"
  2. peter-ampe.jpg
      News 3 questions

    De go to market van een Romeinse keizer is meestal interessanter dan een marketingboek

    • 04-06-18

    Dit jaar telt de prestigieuze jury van de Effie Awards drie nieuwkomers. En dat is zoals steeds heel mooi volk. Zoals Peter Ampe, Creative Partner bij FamousGrey. We vroegen ‘m naar zijn inspiratiebronnen.

      Research & Insights
    Lees meer over "De go to market van een Romeinse keizer is meestal interessanter dan een marketingboek"
  3. astroturfing.jpg
      Vraag van de week

    Wat is Astroturfing ?

    • 01-06-18

    Astroturfing is een vorm van propaganda en bestaat uit het faken van burger- of consumenten-initiatieven. Daarbij wil men de schijn wekken dat het om spontane onafhankelijke acties gaat.

    Lees meer over "Wat is Astroturfing ?"
  4. agile-uba.jpg
      Vraag van de week

    Wat is 'Agile' ?

    • 28-05-18

    Agile betekent letterlijk 'behendig, lenig, vlug'. Het begrip werd oorspronkelijk gebruikt in de IT-sector voor software-ontwikkeling. Meer en meer wordt het ook in een organisatorische context toegepast. We vertalen 'agility' best door 'wendbaarheid'. 

    Lees meer over "Wat is 'Agile' ?"
  5. iStock-143919742.jpg
      Charter & Guideline Insight

    WFA lanceert richtlijnen om genderstereotypering in reclame een halt toe te roepen

    • 28-05-18

    “A Guide to Progressive Gender Portrayals in Advertising” is ontwikkeld om merken te helpen een progressiever beeld van beide seksen in reclame op te hangen. De gids wil senior marketeers inspireren om hun eigen marketingcampagnes in vraag te stellen.

      Brand Strategy
    Lees meer over "WFA lanceert richtlijnen om genderstereotypering in reclame een halt toe te roepen"
  6. CMC GD.png
      News Announcement

    Proficiat aan Stijn Vermeulen (BMW), Marijke Van Gucht (Credendo) en de 5 andere nieuwe gediplomeerden

    • 25-05-18

    Ze behaalden het diploma van de UBA Academy “The Principles of Communication”.

    Lees meer over "Proficiat aan Stijn Vermeulen (BMW), Marijke Van Gucht (Credendo) en de 5 andere nieuwe gediplomeerden"
  7. JoanneGDPR.png
      News Video

    De essentie van GDPR in 7 minuten

    • 25-05-18
    Wat is nu de impact voor u en uw bedrijf en aan welke regels moet u zich voortaan houden? UBA zet de voornaamste 'need-to-knows' voor u op een rijtje.
    Bekijk de video en leer in 7 minuten wat u moet weten over GDPR of lees de tekst op deze pagina.
    Lees meer over "De essentie van GDPR in 7 minuten"
  8. Jo Detavernier.jpg
      News Opinion

    De mythe van de korte blog post ontkracht, volgens Jo Detavernier

    • 22-05-18

    Sinds vele jaren heerst er een hardnekkige mythe en dat is de mythe dat lezers vooral korte, “snackable”, content willen consumeren. Blog posts houd je best zo kort mogelijk, luidt het motto: 650 woorden of als het even kan nog minder zou ideaal zijn. Lezerspublieken (B2C en zeker B2B) zouden heus geen tijd hebben om hun tanden te zetten in posts die 1000 woorden of langer zijn.

      Content
    Lees meer over "De mythe van de korte blog post ontkracht, volgens Jo Detavernier"
    • News

    Wat kunnen we doen om vernieuwende ideeën te realiseren?

    • 21-05-18

    Hoe komt het dan dat in het bedrijfsleven veel creatieve ideeën nooit de kans krijgen om zich te tonen, laat staan om zich te ontwikkelen? Kristin Verellen (Peel the Onion) licht toe.

    Lees meer over "Wat kunnen we doen om vernieuwende ideeën te realiseren?"
  9. Ruben Goots.jpg
      News

    De geheimen van een succesvolle reclamefilmproductie, volgens Ruben Goots

    • 20-05-18

    Wie al eens op een filmset heeft gestaan, kan het beamen: voor een buitenstaander lijkt een filmset op een chaotisch mierennest. Maar niets is wat het lijkt. De organisatie van een filmproductie vergt een goed geoliede machine waarin iedere medewerker een heel precieze en afgelijnde taak heeft en een planning minutieus ingevuld wordt.

      Media
    Lees meer over "De geheimen van een succesvolle reclamefilmproductie, volgens Ruben Goots"
  10. iStock-941302706.jpg
      Survey

    9 op 10 Belgen leest elke week reclamefolders

    • 18-05-18

    Uit het jaarlijkse onderzoek dat Profacts in opdracht van BD myShopi voert bij 1000 respondenten in heel België, blijkt dat Belgen vandaag nog steeds gehecht zijn aan de gratis reclamefolders die we in onze brievenbus krijgen. Negen op tien leest ze zelfs wekelijks en spendeert er gemiddeld 20 minuten aan.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "9 op 10 Belgen leest elke week reclamefolders"
  11. iStock-614415160.jpg
      Survey

    WMG illustreert effect premium newssites op ad performance

    • 18-05-18

    Volgens de World Media Group, een strategische alliantie van tien van ’s werelds grootste mediamerken (Bloomberg Media Group, The Economist, Forbes, Fortune, National Geographic, The New York Times, Reuters, TIME, The Wall Street Journal en The Washington Post) kan een betrouwbare premium redactionele context prat gaan op een groeiend engagement vanwege de lezers. Dat effect straalt af op de advertenties en is merkbaar zowel voor display desktop als voor mobile en video desktop.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "WMG illustreert effect premium newssites op ad performance"
  12. iStock-520136963.jpg
      Survey

    33% van de reclamebestedingen in luxe gaat naar digital

    • 18-05-18

    Volgens de laatste editie van de Luxury Adspend Forecasts van Zenith zal digital 33% van de reclamebestedingen voor luxemerken vertegenwoordigen in 2018, tegenover 30% in 2017. 

      Media Research & Insights
    Lees meer over "33% van de reclamebestedingen in luxe gaat naar digital"
  13. iStock-846948870.jpg
      Survey

    Kantar Brand Footprint: 65% marktaandeel voor lokale FMCG-merken

    • 18-05-18

    Volgens de laatste editie van de Brand Foodprint, de wereldwijde barometer van Kantar die de meest gekozen FMCG-merken onderzoekt, overheersen de lokale merken ruimschoots, met een marktaandeel van bijna 65% (+0,4 pnt). Hun overwicht is nog duidelijker in de categorieën zuivel en food, waar ze respectievelijk 80% en 73% vertegenwoordigen.

      Research & Insights
    Lees meer over "Kantar Brand Footprint: 65% marktaandeel voor lokale FMCG-merken"
  14. a-b-testing.jpg
      Vraag van de week

    Wat is A/B-Test ?

    • 18-05-18

    Een A/B-test -ook wel split test genoemd- is een methode om in een reële omgeving te onderzoeken welke de met statistische zekerheid meest effectieve methode is van twee alternatieven. 

      Content
    Lees meer over "Wat is A/B-Test ?"
  15. Veerle De Vos.jpg
      News Opinion

    Modern merk zoekt nieuwe marketeer, volgens Veerle De Vos

    • 15-05-18

    In het talent boost camp dat de UBA voor het derde jaar op rij organiseert, leer je de complexiteit van de rol van de marketeer te integreren.

    Lees meer over "Modern merk zoekt nieuwe marketeer, volgens Veerle De Vos"
  16. Ethnic marketing
      News

    Ethnic Marketing: De Tiense Suikerraffinaderij lanceert een nieuw merk voor de Maghrebijns-Arabische gemeenschap

    • 14-05-18

    De Tiense Suikerraffinaderij houdt rekening met de veranderende behoeften van zijn consumenten. Net daarom lanceert ze een nieuwe reeks producten onder het merk ‘Shukr’. Dit gamma richt zich specifiek tot de Maghrebijns-Arabische gemeenschap.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Ethnic Marketing: De Tiense Suikerraffinaderij lanceert een nieuw merk voor de Maghrebijns-Arabische gemeenschap"
  17. Effie 2017 groepsfoto.jpg
      News Opinion

    Jurylid Yannick Bouillon (Vanden Borre) geeft tips om een Effie Award te winnen

    • 14-05-18

    Hoe meer u rekening houdt met de tips van de jury hoe groter uw kans op het winnen van een Effie Award. Ditmaal komen ze van Yannick Bouillon, Director Marketing & Customer Experience van Vanden Borre.

      Research & Insights
    Lees meer over "Jurylid Yannick Bouillon (Vanden Borre) geeft tips om een Effie Award te winnen"
  18. pretotyping-uba.jpg
      Vraag van de week

    Wat is Pretotyping?

    • 11-05-18

    Pretotyping is een manier om een idee voor een product of dienst snel en goedkoop te testen door het creëren van een simulatie, een mock-up of een sterk vereenvoudigde versie. De uitwerking gebeurt op een dusdanige manier dat de doelgroep al een duidelijk idee van de functionaliteit krijgt. 

    Lees meer over "Wat is Pretotyping?"
  19. iStock-842148592.jpg
      Insight Survey

    AdLit onderzoekt het gebruik van reclamelabels bij kinderen - slotevent op 14 juni 2018

    • 11-05-18

    Op donderdag 14 juni vindt het slotevent van het AdLit project plaats in Gent. Tijdens dit evenement worden de resultaten voorgesteld van vier jaar onderzoek naar reclame wijsheid bij kinderen en wordt vooruitgeblikt naar een reclamewijze toekomst.
    Bekijk het volledige programma hier.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "AdLit onderzoekt het gebruik van reclamelabels bij kinderen - slotevent op 14 juni 2018"
  20. iStock-474445204.jpg
      News

    De sterkte van een merk wordt meer bepaald door de stakeholders dan door de organisatie zelf

    • 08-05-18

    Daarom is het zo belangrijk dat u naar ze luistert en ze bij het marketingproces betrekt. Stakeholder engagement staat voor de kunst om vertrouwen, input, draagvlak, buy-in en engagement te creëren bij stakeholders. Omdat deze vaardigheid ook in de marcom wereld belangrijker dan ooit is, licht Kristin Verellen (Peel The Onion) toe.

      Brand Strategy
    Lees meer over "De sterkte van een merk wordt meer bepaald door de stakeholders dan door de organisatie zelf"
  21. Effie-2017-groepsfoto-V2.jpg
      News Opinion

    Jurylid Petra De Roos (LDV United) geeft tips om met je case een Effie Award te winnen

    • 07-05-18

    Wie kan de inzenders van een Effie-case beter tips geven dan zij die de cases uiteindelijk zullen beoordelen? Het is alsof de boswachter de stroper vertelt waar hij het best zijn geluk kan beproeven...

      Research & Insights
    Lees meer over "Jurylid Petra De Roos (LDV United) geeft tips om met je case een Effie Award te winnen"
  22. image001-Web.jpg
      Insight

    Nieuwe vertegenwoordigers voor UBA in het CIM

    • 04-05-18

    Tijdens de Algemene Vergadering van het CIM, 24 april j.l. werd Patricia Vermandele, ING, herkozen in de RvB. Daarnaast werden Yves Wemers van BNP Paribas Fortis en Zeger Lindemans van Delhaize voorgesteld als vertegenwoordigers van UBA in de Strategische Commissies.

     

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Nieuwe vertegenwoordigers voor UBA in het CIM"
  23. Beeldcover+flash-2017.jpg
      Insight Survey

    UBA Media Key Facts 2017 is nu beschikbaar

    • 04-05-18

    Alle informatie over media in een handig overzicht. Uit onderzoek blijkt dat adverteerders nood hebben aan goede en toegankelijke informatie over media. Er is vanuit verschillende bronnen heel wat informatie beschikbaar. Om u te helpen perfect geïnformeerd te zijn heeft UBA deze informatie voor u gestructureerd. 

      Media Research & Insights
    Lees meer over "UBA Media Key Facts 2017 is nu beschikbaar"
  24. iStock-947527130.jpg
      Insight Announcement

    Vijf gratis kaarten voor het debat over de toekomst en evoluties van Out-of-Home

    • 04-05-18

    Na het succes van vorig jaar (meer dan 100 deelnemers) organiseren Outsight en MM opnieuw een debat over de laatste evoluties in Out-of-Home en de toekomst van het medium, en dit in het gezelschap van een gespecialiseerd panel (bureaus, media en adverteerders).

      Media
    Lees meer over "Vijf gratis kaarten voor het debat over de toekomst en evoluties van Out-of-Home"
  25. Johan-web.jpg
      Opinion

    ACC vraagt respect bureauselectie-richtlijn in event-sector

    • 03-05-18

    ACC stelt vast dat de UBA/ACC richtlijn voor een gezonde competitie binnen de eventsector onvoldoende gerespecteerd wordt. Daardoor wordt het creatief talent onnodig onder druk gezet.

    Lees meer over "ACC vraagt respect bureauselectie-richtlijn in event-sector"
  26. iStock-538802394.jpg
      Vraag van de week

    Wat is Hype Cycle?

    • 27-04-18

    Een Hype Cycle is een model, ontwikkeld door het marktonderzoeksbureau Gartner, dat de cyclus beschrijft hoe nieuwe technologieën in de markt evolueren.

    Lees meer over "Wat is Hype Cycle?"
  27. LAU_005.jpg
      News Announcement

    Minister van Media Sven Gatz vraagt samenwerking van alle actoren op UBA CEO Breakfast

    • 24-04-18

    Vanmorgen was Royal Sporting Club Anderlecht, UBA-lid, gastheer voor het UBA CEO Breakfast. De Raad van Bestuur van UBA verwelkomde er 130 CEO’s en marketing-/communicatie-directeurs van UBA-leden en CEO’s van media-uitgevers. Tijdens het ‘voetballers-ontbijt’ konden de deelnemers in een ontspannen sfeer interessante contacten maken en informatie uit de eerste hand delen. Philippe Wallez, voorzitter UBA, Jo Van Biesbroeck, GM operations RSCA, en David Steegen, Head of Communication RSCA, verwelkomden de gasten. 

    Lees meer over "Minister van Media Sven Gatz vraagt samenwerking van alle actoren op UBA CEO Breakfast"
  28. transparency-manifesto-UBA.jpg
      Position Paper

    UBA stimuleert een cultuur van datatransparantie

    • 24-04-18

    UBA onderschrijft het 'Manifesto for Online Data Transparency'. In dit manifest vraagt UBA en WFA aan hun leden om de mentaliteit van 'people-first' te hanteren boven 'data-first' bij de verwerking van persoonsgegevens. Merken worden opgeroepen zich in te zetten voor een data-ecosysteem dat de keuzes van consumenten respecteert en hun het recht geeft op volledige controle van hun eigen gegevens.

    Lees meer over "UBA stimuleert een cultuur van datatransparantie"
  29. DDOS-AdFraud.jpg
      Vraag van de week

    Wat is Distributed Denial of Service ?

    • 23-04-18

    Distributed Denial of Service (DDoS) is een populaire manier onder hackers om websites lam te leggen. Dit doen ze door de servers te bombarderen met informatiepakketten. 

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Wat is Distributed Denial of Service ?"