News & Resources > Content

  1. Content-marketing-business.jpg
      News

    Van marketingstrategie naar businessstrategie

    • 28-11-22

    Het was op Content Marketing World zoeken naar trends. AI, social en podcasts gaan al enkele jaren mee. Tussen de lijnen kwam er wel een belangrijke switch bovendrijven: die om content marketing een businessfunctie toe te bedelen. Maar hoe zit dat juist?

      Content
    Lees meer over "Van marketingstrategie naar businessstrategie"
  2. reading
      News

    Nieuwe(re) methoden om native advertising te meten

    • 23-11-22

    De meeste lokale reclame-aanbieders beantwoorden aan de vraag van adverteerders door in te zetten op native advertising. Via native ads kan een adverteerder boeiende en oplossingsgerichte verhalen overbrengen naar een groot lezerspubliek, binnen een kwalitatieve nieuwscontext.

      Content Media
    Lees meer over "Nieuwe(re) methoden om native advertising te meten"
  3. twitter-garm.jpg
      News

    GARM herinnert Twitter eraan zijn toezeggingen aan merken na te komen

    • 15-11-22

    Global Alliance for Responsible Media verzoekt Twitter om gemaakte beloften inzake brand safety na te komen en toekomstige samenwerking verder te ontwikkelen.

      Content Media
    Lees meer over "GARM herinnert Twitter eraan zijn toezeggingen aan merken na te komen"
  4. Podcast-tips-uba.jpg
      News Video

    Hoe impactvolle podcasts creëren voor B2B? (video)

    • 24-10-22

    Tom Michiels van Content Republic deelt zijn inzichten en geeft u de tools om de productie van podcasts aan te pakken, van theorie tot de uitwerking. De inzichten zijn gebaseerd op de Podcast studies van Mediafin, Ipsos en de Universiteit Antwerpen.

      Content Media
    Lees meer over "Hoe impactvolle podcasts creëren voor B2B? (video)"
  5. podcastsArtikel1.jpg
      News

    De kracht van podcasts

    • 10-10-22

    In het kader van de lancering van zijn podcastaanbod heeft Mediafin geïnvesteerd in een grondige studie van de Belgische markt. IPSOS onderzocht in het voorjaar van 2022 het gebruik, de consumptie, de houding en de voorkeuren van het publiek t.o.v. podcasts. Daarnaast onderzocht de Universiteit Antwerpen de perceptie van luisteraars van reclame in journalistieke podcasts. De combinatie van beide onderzoeken resulteerde in de eerste grootschalige Belgische podcast-enquête en een zeer interessante Expert Community op vrijdag 7 oktober. Dit zijn de belangrijkste bevindingen.

      Content Media
    Lees meer over "De kracht van podcasts"
  6. TikTokBrands.jpg
      News

    Hoe belangrijk zijn merken voor TikTok?

    • 03-10-22

    Na de strijd om de gebruikers begint voor TikTok de strijd om de mediabudgetten. Net als andere platformen zet het daarvoor advertentiemogelijkheden in. Maar hebben merken niet meer baat bij samenwerkingen of eigen content?

      Content
    Lees meer over "Hoe belangrijk zijn merken voor TikTok?"
  7. creativity legs.jpg
      News

    Creativiteit voor sterke merken: Cases Decathlon en Brussels Mobility

    • 03-09-22

    Onlangs werden de resultaten van de WFA-studie over de rol van creativiteit gepubliceerd, waarin het belang van creativiteit wordt onderstreept. De laatste jaren is er echter sprake van een afname van de creativiteit, en gaat er meer aandacht naar de korte termijn, waarbij weinig risico's worden genomen.

      Content Strategy
    Lees meer over "Creativiteit voor sterke merken: Cases Decathlon en Brussels Mobility"
  8. creativity change sustainability.jpg
      News

    Creativiteit ten dienste van duurzaamheid

    • 23-08-22

    In geprek met Jens Mortier, President Creative Belgium, over de rol van creativiteit als motor van verandering naar duurzamer gedrag. 

      Content Strategy
    Lees meer over "Creativiteit ten dienste van duurzaamheid"
  9. Adressable audience
      News

    Een addressable audience, the next step in journalistieke content marketing

    • 10-08-22

    Boven het maaiveld uitsteken wordt steeds uitdagender in contentmarketing. Een journalistieke aanpak kan hierbij helpen, meer bepaald om een addressable audience uit te bouwen. De ideale manier om niet steeds opnieuw je ‘publiek’ te moeten kopen via paid media? Chris Van Gils (ContentMoon) en Bart Lombaerts (SPYKE) hadden het erover tijdens een UBA-opleiding over content marketing en journalistiek.

      Content Media
    Lees meer over "Een addressable audience, the next step in journalistieke content marketing"
  10. transmedia storytelling.png
      News

    Digital Bootcamp: een opleiding om digitale marketing beter te beheersen

    • 01-07-22

    Het Digital Bootcamp is terug met twee nieuwe cycli die lopen van september tot december.

      Content Strategy
    Lees meer over "Digital Bootcamp: een opleiding om digitale marketing beter te beheersen"
  11. Content-marketing-study.jpg
      News

    7 lessen die Belgische contentmarketeers kunnen leren van het Statista-onderzoek

    • 24-06-22

    Het Statista-onderzoek geeft ons een goed beeld van hoe contentmarketing evolueert. Althans op wereldschaal. 7 lessen voor Belgische contentmarketeers (bij uitstek in B2B).

      Content
    Lees meer over "7 lessen die Belgische contentmarketeers kunnen leren van het Statista-onderzoek"
  12. Influencer-infosession-Guideline.jpg
      News

    Nieuwe aanbevelingen inzake influencer marketing

    • 13-06-22

    Het Communicatie Centrum heeft, in samenwerking met andere organisaties uit de communicatiesector waaronder UBA, nieuwe aanbevelingen inzake influencer marketing opgesteld om commerciële boodschappen beter te identificeren. U kan de infosessie hierover volgen op 23 juni. 

      Content
    Lees meer over "Nieuwe aanbevelingen inzake influencer marketing"
  13. Care line woman.jpg
      News

    UBA Care: advies inbegrepen in uw lidmaatschap

    • 10-06-22

    Een vacature bekend maken of een freelancer recruteren, legaal advies inwinnen, een pitch organiseren, mediacijfers opvragen... UBA zet u graag op weg. Onze 'eerstelijns' diensten zijn er voor u. Ontdek snel UBA Care.

      Content Strategy
    Lees meer over "UBA Care: advies inbegrepen in uw lidmaatschap"
  14. food label.jpg
      News

    Tijdelijke tolerantie voor vermelding van ingrediënten wegens tekort aan zonnebloemproducten

    • 30-05-22

    Het conflict in Oekraïne leidt tot een tekort aan bepaalde grondstoffen, met name zonnebloemproducten. Dit zorgt ervoor dat de samenstelling van levensmiddelen en dus ook de etikettering moet aangepast worden. Uiteraard is dit voor veel producenten geen evidentie. De FOD Economie heeft daarom een tijdelijke uitzonderingsprocedure voor voedingsmiddelen uitgewerkt.

      Content
    Lees meer over "Tijdelijke tolerantie voor vermelding van ingrediënten wegens tekort aan zonnebloemproducten"
  15. Sparkle17-UBA.png
      News Insight

    Hoe beter samenwerken op vlak van diversiteit, duurzaamheid en data?

    • 16-05-22

    Deze nieuwe editie van Sparkle behandelt essentiële kwesties voor adverteerders waar samenleven in een diverse en duurzame wereld het nieuwe paradigma lijkt te zijn.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Hoe beter samenwerken op vlak van diversiteit, duurzaamheid en data?"
  16. Social-listening-uba.jpg
      What is

    Wat is social listening?

    • 16-05-22

    Social listening of social media listening is de praktijk waarbij informatie over een bepaald onderwerp van sociale netwerken wordt geplukt. Dat onderwerp kan een merk zijn, een sector, of noem maar op.

      Content
    Lees meer over "Wat is social listening?"
  17. esport.jpg
      News

    Inkomsten uit esports zouden in 2022 met 22% stijgen

    • 12-05-22

    Volgens het laatste rapport van Newzoo heeft de esport-industrie vorig jaar 1,38 miljard dollar aan omzet gegenereerd, met een verwachte stijging van 21,8% dit jaar. Het grootste deel van de inkomsten komt uit sponsoring (837,3 miljoen dollar) en mediarechten (207,8 miljoen dollar).

      Data & Technology Content
    Lees meer over "Inkomsten uit esports zouden in 2022 met 22% stijgen"
  18. Trends in finance
      News Insight

    Financiële trends voor 2022

    • 06-05-22

    De businessmodellen van de bankensector stonden al onder zware druk voor COVID-19 de wereldwijde economie een halt toeriep. Maar door de vele lockdownmaatregelen die ervoor zorgden dat mensen een online-first mentaliteit aannamen, zagen banken en financiële instellingen zich genoodzaakt hun dienstenaanbod te herzien om beter te kunnen inspelen op de nieuwe consumentengedragingen en -verwachtingen.

    Deze blogpost maakt deel uit van een driedelige reeks over ons 2022 Consumer Trends report en focust op drie trends waarvan we denken dat ze de financiële sector het komende jaar zullen kenmerken.

      Content Research & Insights
    Lees meer over "Financiële trends voor 2022"
  19. Voice-Marketing.jpg
      What is

    Wat is Voice Marketing?

    • 02-05-22

    Voice Marketing is het gebruik van spraakgestuurde digitale apparaten om uw marketingstrategieën te ontwikkelen en uw publiek te bereiken.

      Data & Technology Content
    Lees meer over "Wat is Voice Marketing?"
  20. Influencer-guideline.jpg
      News Charter & Guideline

    Nieuwe aanbevelingen inzake influencers voor meer transparantie

    • 25-04-22

    Influencers worden steeds belangrijker bij de promotie van merken. Daarom heeft het Communicatie Centrum in samenwerking met andere organisaties in de sector, waaronder UBA, nieuwe aanbevelingen opgesteld om commerciële communicatie beter te kunnen identificeren.

      Content
    Lees meer over "Nieuwe aanbevelingen inzake influencers voor meer transparantie"
  21. evergreen-content.jpg
      What is

    Wat is Evergreen Content?

    • 22-04-22

    Evergreen content is content die ook na verloop van tijd relevant en pertinent blijft.

      Content
    Lees meer over "Wat is Evergreen Content?"
  22. diversity.png
      News

    Diversiteit & Inclusie: een selectiecriterium voor een communicatiebureau

    • 19-04-22

    De maatschappelijke discussie over discriminatie rond o.a. gender, huidskleur, leeftijd, religie en invaliditeit is al jaren aan de gang. In de reclamewereld zien we vandaag een echte wereldwijde doorbraak op dat vlak. Diversiteit en inclusie is meer dan ooit belangrijk in communicatiecampagnes. En uiteraard wordt dit ook gereflecteerd in de eigen bedrijfscultuur en organisatie van merken en communicatiebureaus.

      Content
    Lees meer over "Diversiteit & Inclusie: een selectiecriterium voor een communicatiebureau"
  23. Content distribution mistake.jpg
      News

    Tien fouten die u best vermijdt voor het verspreiden van uw content

    • 22-03-22

    Content verspreiden, doet u het wel goed? Dat was de centrale vraag in de sessie die Custo-lid HeadOffice gaf voor een select groepje UBA-leden op 18 februari. Contentdistributie gaat immers over meer dan enkel een nieuwsbrief versturen of een post op sociale media. Wat zijn de meest voorkomende fouten wanneer u content wilt verspreiden? Enkele take-aways.

      Content
    Lees meer over "Tien fouten die u best vermijdt voor het verspreiden van uw content"
  24. Colruytcase_landscape.png
      News

    Merken en Sustainability: Member Case Colruyt Group

    • 07-03-22

    Het hoeft geen betoog meer dat Sustainability hoog op de agenda staat bij UBA. We starten vandaag met een reeks rond Environmental Sustainability waarbij we onze leden aan het woord laten. Wat zijn hun ambities op dit vlak? Wat realiseren ze concreet? Welke tips geven ze mee? We beginnen bij een bedrijf dat sustainability al jaren lang hoog in het vaandel draagt, namelijk de Colruyt Group. We stelden enkele vragen over de aanpak van Colruyt Group aan Geert Vyls, Sr. Brand marketeer.

      Content Strategy
    Lees meer over "Merken en Sustainability: Member Case Colruyt Group"
  25. cross-posting-uba.jpg
      What is

    Wat is Cross Posting?

    • 04-03-22

    Cross-posting is het proces van het publiceren van soortgelijke inhoud op meerdere sociale media.

      Content
    Lees meer over "Wat is Cross Posting?"
  26. MetaTags.jpg
      What is

    Wat is Meta Tags?

    • 18-02-22

    Meta tags zijn stukjes tekst of informatie die iets zeggen over de inhoud van de pagina; ze zijn niet zichtbaar op de pagina zelf, maar ze staan wel in de broncode. Meta tags zijn in essentie kleine 'content descriptors', wat wil zeggen dat ze de inhoud van de pagina beschrijven zodat zoekmachines weten wat het onderwerp is.

      Content
    Lees meer over "Wat is Meta Tags?"
  27. TCF-UBA.jpg
      News

    Hoe moet het nu verder met het IAB Transparency and Consent Framework (TCF)?

    • 07-02-22

    “De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) heeft geoordeeld dat het Transparency and Consent Framework (TCF), dat door IAB Europe is ontwikkeld, niet voldoet aan een aantal bepalingen van de AVG. Het TCF is een wijdverspreid mechanisme dat het beheer van gebruikersvoorkeuren voor online gepersonaliseerde advertenties vergemakkelijkt, en dat een sleutelrol speelt bij het zogenaamde Real Time Bidding (RTB).”

      Data & Technology Content Media Strategy
    Lees meer over "Hoe moet het nu verder met het IAB Transparency and Consent Framework (TCF)?"
  28. conversational-marketing.jpg
      What is

    Wat is Conversational Marketing?

    • 04-02-22

    Conversational marketing oftewel conversatiemarketing is een feedbackgeoriënteerde benadering van marketing die bedrijven gebruiken om de betrokkenheid te stimuleren, klantgetrouwheid te ontwikkelen, hun klantenbestand uit te breiden en uiteindelijk ook hun inkomsten te verhogen.

      Content Strategy
    Lees meer over "Wat is Conversational Marketing?"
  29. Content-marketing-study.jpg
      Survey

    Onderzoek naar content marketing in België

    • 28-01-22

    Content marketing zit, als specifiek vakdomein op het snijvlak tussen marketing, journalistiek en communicatie, internationaal al enkele jaren in de lift. Wereldwijd is er een duidelijke shift van klassieke advertising naar meer contentgedreven marketingacties. Cijfers op Belgisch niveau ontbreken echter.

      Content
    Lees meer over "Onderzoek naar content marketing in België"
  30. 2021-cornet.jpg
      News

    Effie Case Swinkels Family Brewers Belgium: Samen. Met Cornet.

    • 27-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "Samen. Met Cornet" van Swinkels Family Brewers Belgium.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Strategy
    Lees meer over "Effie Case Swinkels Family Brewers Belgium: Samen. Met Cornet."