News & Resources > Media

  1. Sparkle18.jpg
      News

    Schuilt er werkelijk in elke crisis een kans? Ontdek de Sparkle

    • 16-02-23

    Laag consumentenvertrouwen en hoge indexeringen. Klimaatcrisis, oorlogen, supply chain-problemen, continue disruptie en toenemende polarisatie. Hoe blijt u als bedrijf of merk overeind in woelige tijden? Hoe gaat u als merkenbouwer en mens positief om met al deze uitdagingen? 

      Data & Technology Content Media
    Lees meer over "Schuilt er werkelijk in elke crisis een kans? Ontdek de Sparkle"
  2. aude.png
      News Insight Announcement

    7 vragen aan Aude Mayence, nieuwe Effie-juryvoorzitster

    • 14-02-23

    Dit jaar geeft Bénédicte Lobelle de fakkel van Effie-juryvoorzitster door aan Aude Mayence. Ze is Vice-President Marketing en Digital bij Delhaize, de retailer die zich de voorbije jaren ontpopt heeft tot een serial winner op de Effie Awards. Kom meer te weten over haar visie op het voorzitterschap en de Effies.

      Media
    Lees meer over "7 vragen aan Aude Mayence, nieuwe Effie-juryvoorzitster"
  3. DATTrust.jpg
      News Survey

    Merkveiligheid en zichtbaarheid bij digitale advertenties

    • 13-02-23

    Adverteerders en agentschappen hechten in groeiende mate belang aan kwaliteitslabels die na een onafhankelijke audit garanties bieden op verschillende kwaliteitscriteria voor een effectieve mediacampagne. Uit een studie van IAB Europe blijkt dat vooral de kwalitatieve omgeving van de publiciteit en de zichtbaarheid van de advertenties het belangrijkst zijn. 

      Media
    Lees meer over "Merkveiligheid en zichtbaarheid bij digitale advertenties"
  4. IABEurope.jpg
      News

    DAT Belgium krijgt erkenning van IAB Europe

    • 20-01-23

    De waardering voor het Digital Ad Trust label in ons land krijgt ook internationaal erkenning. Ook IAB Europe erkent het belang van het Belgische label en geeft het een plaats in de IAB Navigator, een initiatief dat pleit voor het creëren van normen en kaders om kwaliteit in digitale reclame te garanderen.

      Media
    Lees meer over "DAT Belgium krijgt erkenning van IAB Europe"
    • News

    Help, mijn bureau indexeert de tarieven!

    • 17-01-23

    Zullen adverteerders de huidige prijsstijgingen ook voelen in stijgende vergoedingen voor hun communicatiebureau’s? Is uw remuneratiemodel nog optimaal? Doe de gratis remuneratie quickscan dankzij UBA Care Line.

      Content Media
    Lees meer over "Help, mijn bureau indexeert de tarieven!"
  5. CountdownClock.jpg
      News

    Ritsons 10 marketing momenten van 2022 (deel 2/2)

    • 16-01-23

    Mark Ritson blikt terug op het jaar 2022 en pikt 10 momenten uit die we als adverteerders niet snel zullen vergeten. Dit is het 2de deel. 

      Media
    Lees meer over "Ritsons 10 marketing momenten van 2022 (deel 2/2)"
  6. filmproduction.jpg
      News

    CommToZero lanceert Production Carbon Calculator

    • 09-01-23

    In samenwerking met CommToZero kondigen wij de officiële lancering aan van de gratis Production Carbon Calculator en de voorlopige lancering van een bètaversie van de gratis Media Carbon Calculator. 

      Media
    Lees meer over "CommToZero lanceert Production Carbon Calculator"
  7. countdown2023.jpg
      News

    Ritsons 10 marketing momenten van 2022 (deel 1/2)

    • 09-01-23

    Mark Ritson blikt terug op het jaar 2022 en pikt 10 momenten uit die we als adverteerders niet snel zullen vergeten. Dit zijn de eerste 5.

      Media
    Lees meer over "Ritsons 10 marketing momenten van 2022 (deel 1/2)"
  8. InterviewDAT.jpg
      News

    Digital Ad Trust helpt op te komen voor de lokale media

    • 02-01-23

    Sinds 2019 is Digital Ad Trust (DAT) als label voor betrouwbare, Belgische websites beschikbaar. Met de publicatie van de Media Trust Guide gaan initiatiefnemers UBA en WE MEDIA dieper in op de criteria. Maar waarom is zo’n label zo belangrijk? We legden ons oor te luisteren aan media- en auditkant. 

      Media
    Lees meer over "Digital Ad Trust helpt op te komen voor de lokale media"
  9. interviewbrein.jpg
      News

    Brand safety, ad fraud, …: Digital Ad Trust biedt adverteerders zekerheid

    • 12-12-22

    Waarom gebruiken adverteerders Digital Ad Trust (DAT), het label voor betrouwbare, Belgische websites? Ter gelegenheid van de publicatie van de Media Trust Guide vroegen we het aan José Fernandez (D’Ieteren) en Aurore Devos (The Walt Disney Company).

      Media
    Lees meer over "Brand safety, ad fraud, …: Digital Ad Trust biedt adverteerders zekerheid"
  10. LN24_UMA1.png
      News

    Draag bij aan de tweede Digital Benchmark van UMA en UBA

    • 08-12-22

    Begin dit jaar had UBA, in samenwerking met UMA, het genoegen u in primeur een studie te presenteren die de netto digitale mediabestedingen in België op exhaustieve wijze in kaart brengt.

      Media
    Lees meer over "Draag bij aan de tweede Digital Benchmark van UMA en UBA"
  11. the-media-trust-guide-mockup-open-bg.png
      News

    Media Trust Guide geeft adverteerders meer inzicht in Digital Ad Trust

    • 05-12-22

    Sinds 2019 is Digital Ad Trust (DAT) als label voor betrouwbare, Belgische websites beschikbaar. Nu gaan initiatiefnemers UBA en WE MEDIA nog een stapje verder. Een Media Trust Guide gaat dieper in op de criteria en biedt adverteerders die nood hebben aan een vertrouwde digitale marktstandaard een stappenplan om de kwaliteit van hun digitale advertenties te verzekeren.

      Media
    Lees meer over "Media Trust Guide geeft adverteerders meer inzicht in Digital Ad Trust"
  12. reading
      News

    Nieuwe(re) methoden om native advertising te meten

    • 23-11-22

    De meeste lokale reclame-aanbieders beantwoorden aan de vraag van adverteerders door in te zetten op native advertising. Via native ads kan een adverteerder boeiende en oplossingsgerichte verhalen overbrengen naar een groot lezerspubliek, binnen een kwalitatieve nieuwscontext.

      Content Media
    Lees meer over "Nieuwe(re) methoden om native advertising te meten"
  13. mediaremuneration.png
      News

    Remuneratie van uw agentschap: tips voor uw mediacontract

    • 22-11-22

    In de voorbije anderhalve maand hebben wij wekelijks een artikel gepubliceerd met betrekking tot het optimaliseren van uw mediacontracten. Vandaag volgt het laatste artikel en kan u de integrale WFA gids downloaden dat 10 beknopte hoofdstukken bevat,  waarvan 5 reeds aan bod kwamen in onze artikels.

      Media
    Lees meer over "Remuneratie van uw agentschap: tips voor uw mediacontract"
  14. DSA_DMA_Internet Security.jpg
      News

    Nieuwe beschermingsmaatregelen op digitale platforms

    • 15-11-22

    Op 16/11/2022, treedt de wet op de digitale dienstverlening (DSA) in werking. De DSA heeft tot doel onlinegebruikers te beschermen tegen illegale, schadelijke en gevaarlijke inhoud.

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "Nieuwe beschermingsmaatregelen op digitale platforms"
  15. twitter-garm.jpg
      News

    GARM herinnert Twitter eraan zijn toezeggingen aan merken na te komen

    • 15-11-22

    Global Alliance for Responsible Media verzoekt Twitter om gemaakte beloften inzake brand safety na te komen en toekomstige samenwerking verder te ontwikkelen.

      Content Media
    Lees meer over "GARM herinnert Twitter eraan zijn toezeggingen aan merken na te komen"
  16. good collaboration.jpg
      News

    Data management : tips voor uw mediacontract

    • 07-11-22

    Nu het einde van de third party cookie er aankomt zijn adverteerders steeds meer bezig met data om minder afhankelijk te zijn van derdepartij oplossingen zoals precies de cookie. 

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Data management : tips voor uw mediacontract"
  17. confusedMan.jpg
      News

    Inventory media: tips voor uw mediacontract

    • 25-10-22

    Aangezien digitale advertentieruimte onbeperkt is, zijn agentschappen op het idee gekomen om zelf digitale reclameruimte te kopen en die vervolgens aan hun klanten te verkopen. Welkom in de wereld van Inventory Media.

      Media
    Lees meer over "Inventory media: tips voor uw mediacontract"
  18. cohort-advertising.jpg
      Vraag van de week

    What is cohort?

    • 25-10-22

    Cohorten vormen een alternatief voor third-party cookies. 

      Data & Technology Media
    Lees meer over "What is cohort?"
  19. Podcast-tips-uba.jpg
      News Video

    Hoe impactvolle podcasts creëren voor B2B? (video)

    • 24-10-22

    Tom Michiels van Content Republic deelt zijn inzichten en geeft u de tools om de productie van podcasts aan te pakken, van theorie tot de uitwerking. De inzichten zijn gebaseerd op de Podcast studies van Mediafin, Ipsos en de Universiteit Antwerpen.

      Content Media
    Lees meer over "Hoe impactvolle podcasts creëren voor B2B? (video)"
  20. FocusedSurveyresults.jpg
      News Survey

    Resultaten UBA-bevraging : in welke staat verkeert de Belgische mediasector?

    • 17-10-22

    Het zijn uitdagende tijden voor onze sector. Omwille van de bijzondere economische omstandigheden waarin wij vandaag verkeren, heeft UBA eind september een korte bevraging uitgevoerd bij eigen leden rond de staat van media in België: wat zijn de budgetverwachtingen volgend jaar? Hoe is de waarde van media geëvolueerd?  Wat is het standpunt t.o.v. de fusies en marktconcentraties die in het voorbije anderhalf jaar plaatsvonden?

      Media
    Lees meer over "Resultaten UBA-bevraging : in welke staat verkeert de Belgische mediasector?"
  21. WorriedWomanTV.jpg
      News Opinion

    Adverteerders bezorgd over de waarde van tv-reclame

    • 17-10-22

    UBA pleit voor een kwaliteitsvolle en innovatieve lokale reclamemarkt.

    Onze sector staat onder druk. Analoog met de manier waarop de covid-19 pandemie de digitalisering van onze maatschappij heeft versneld, is het reclamemodel van veel adverteerders onder druk komen te staan wegens onder meer hyperinflatie en een heersende energiecrisis.

      Media
    Lees meer over "Adverteerders bezorgd over de waarde van tv-reclame"
  22. contractartikeL2.jpg
      News

    Modellen in programmatic aankoop: tips voor uw mediacontract

    • 10-10-22

    Mediabureaus die digitale reclameruimte aankopen via programmatic , bieden doorgaans 2 soorten modellen aan.

      Media
    Lees meer over "Modellen in programmatic aankoop: tips voor uw mediacontract"
  23. podcastsArtikel1.jpg
      News

    De kracht van podcasts

    • 10-10-22

    In het kader van de lancering van zijn podcastaanbod heeft Mediafin geïnvesteerd in een grondige studie van de Belgische markt. IPSOS onderzocht in het voorjaar van 2022 het gebruik, de consumptie, de houding en de voorkeuren van het publiek t.o.v. podcasts. Daarnaast onderzocht de Universiteit Antwerpen de perceptie van luisteraars van reclame in journalistieke podcasts. De combinatie van beide onderzoeken resulteerde in de eerste grootschalige Belgische podcast-enquête en een zeer interessante Expert Community op vrijdag 7 oktober. Dit zijn de belangrijkste bevindingen.

      Content Media
    Lees meer over "De kracht van podcasts"
  24. EFFIE-0004a.jpg
      News

    Effie Awards 2022: negentien Effies waaronder twee keer Gold

    • 06-10-22

    Brussel, 7 oktober 2021 - De 2022-editie van de Effie Awards kende gisteren haar ontknoping. Met twee Gold, zes Silver en elf Bronze werd het een mooi palmares. Ook de zeven overige finalisten kregen een vermelding voor hun sterk dossier.

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "Effie Awards 2022: negentien Effies waaronder twee keer Gold"
  25. difficulty.jpg
      News

    De complexiteit van digitale media: tips voor uw mediacontract

    • 03-10-22

    4 op 10 adverteerders, ondervraagd door WFA & Ebiquity, geven aan geen weet te hebben of hun advertenties worden geplaatst in omgevingen die rekening houden met merkveiligheid (brand safety), advertentiefraude (ad fraud) en zichtbaarheid (viewability). Dat is zorgwekkend.

      Media
    Lees meer over "De complexiteit van digitale media: tips voor uw mediacontract"
  26. Jacqueline-Loch-bw-headshot.jpg
      News

    Magazinemerken ideaal om met publiek in interactie te treden

    • 27-09-22

    Jacqueline Loch, EVP Social & Emerging Platforms bij de Canadese uitgever SJC Media en spreekster op MAGnify op 29 september, ziet een ‘explosie aan mogelijkheden’ om met het publiek van magazinemerken in interactie te treden. “Publishing is een werkwoord, geen medium. Publishers hebben heel wat troeven om ook op andere media succesvol te zijn.”

      Media
    Lees meer over "Magazinemerken ideaal om met publiek in interactie te treden"
  27. D&I in media.jpg
      News

    Is uw mediaplanning inclusief? (2/2)

    • 26-09-22

    Even belangrijk als de boodschappen die we uitzenden, is de drager waar ze te zien zijn. Media vormen bij inclusieve communicatie dus een belangrijke pijler. De keuzes die we maken bij het kopen van media spelen een belangrijke rol bij het ondersteunen van diversiteit en inclusie in ons medialandschap.

      Media
    Lees meer over "Is uw mediaplanning inclusief? (2/2)"
  28. 3rd-party-cookies-advertisers.jpg
      News

    De cookieless transitie is nog niet rond

    • 23-09-22

    Het recentste State of Data verslag van het IAB is zopas verschenen. Daarmee beschikken we over een update betreffende de vorderingen van de industrie met betrekking tot de cookieloze wereld van morgen.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "De cookieless transitie is nog niet rond"
  29. D&I in media.jpg
      News

    Is uw mediaplanning inclusief? (1/2)

    • 16-09-22

    Even belangrijk als de boodschappen die we uitzenden, is de drager waar ze te zien zijn. Media vormen bij inclusieve communicatie dus een belangrijke pijler. De keuzes die we maken bij het kopen van media spelen een belangrijke rol bij het ondersteunen van diversiteit en inclusie in ons medialandschap.

      Media
    Lees meer over "Is uw mediaplanning inclusief? (1/2)"